Un test de orientare în carieră, de la clasa a VIII-a, se poate face în orice școală din România, spune Diana Ioaneș, consilier școlar Colegiul Național “George Coșbuc”. Ea remarcă faptul că deși sunt puțini consilieri școlari, un test care să îi îndrume pe elevi să-și aleagă specializarea la liceu, se poate face, dar de multe ori rezultatele nu sunt luate în considerare și elevii ajung să aleagă greșit: “La mine în liceu sunt 1100 de elevi și eu sunt singurul consilier. Dar cu toate acestea fac testul de orientare în carieră și l-am făcut în fiecare an. (…)Totuși ne trezim cu aceeași poveste, în fiecare an: Elevii ajung la real fără să aibă abilități matematice spre fizică, chimie, informatică și ajungem în situația în care poate chiar jumătate din elevii care ajung la real nu sunt pentru real. (…) Acest aspect indică faptul că elevii aleg nepotrivit specializarea”, explică Diana Ioaneș, consilier școlar Colegiul Național “George Coșbuc” invitată în emisiunea Info Edu.
Diana Ioaneș, consilier școlar la Colegiul Național “George Coșbuc” spune că elevii și părinții cer sfaturi privind orientarea în carieră în clasa a VIII-a, înainte de a intra la liceu, și în clasa a XII-a, înainte de admiterea la facultate. În fiecare an, ea aplică un test de orientare în carieră elevilor de clasa a VIII-a care presupune “o măsurare a capacităților elevului, abilități numerice, lingvistice, inteligență spațială, raționamentul concret, abstract. După ce măsori diferite abilități ale elevi, ale elevilor pe diferite tipuri de inteligență, măsori și personalitatea elevului (…) De multe ori testul este făcut, dar nu se ține cont de el”, remarcă Diana Ioaneș.
Consilierul școlar subliniază că elevii aleg greșit specializarea de multe ori și le e foarte greu să facă față, mai ales la real, iar o soluție ar fi să se mute la alt profil “Ne trezim cu aceeași poveste, în fiecare an: Copii elevi ajung la real fără să aibă abilități matematice spre fizică, chimie, informatică și ajungem în situația în care poate chiar jumătate din elevii care ajung la real nu sunt pentru real. Cum ne dăm seama de asta? Ne dăm seama că începem clasele cu 28 de elevi, iar în a XII-a în urma transferurilor, ajungem la uman cu 38 și la real ajungem cu 17, 18, 20 elevi. (…) Acest aspect indică faptul că elevii aleg nepotrivit specializarea (…)”.
Diana Ioaneș mai spune că “eforturile sunt foarte mari dacă ai ales specializarea nepotrivită. Acei 4 ani de liceu care ar fi trebuit să fie niște ani foarte frumoși, vor fi ani consumați pe meditații, pe terapie, pe psiholog și nu vor fi niște ani despre care să-ți amintești cu drag”.
Dialogul integral din emisiunea Info Edu
Diana Ioaneș, consilier școlar: Solicitările masive pentru orientare în carieră vin în preajma evaluării naționale din partea părinților, în special, uneori chiar din partea elevilor. Valul doi vine în preajma examenului de admitere la facultate sau a căutării variantelor potrivite pentru fiecare elev.
Deci solicitări vin din partea elevilor și din partea părinților. Uneori, într-adevăr se pot vedea anumite aptitudini la vârste mici, mai ales pentru domeniile vocaționale domeniu artistic, pictură, muzică și atunci copiii urmează din clasa pregătitoare urmează o școală vocațională liceul de muzică, liceul de desen, poate liceul de coregrafie. Primele începuturi ale orientării școlare ar fi undeva înainte de a începe școala, dar acestea sunt mai puțin numeroase. Cele mai multe sunt în clasa a VIII-a când părinții vin și ne solicită ajutorul, fie într-o școală, fie într-un cabinet particular, în măsura în care pot apela la ajutorul unui psiholog fac acest lucru sau venim noi spre ei. Eu, în calitate de consilier școlar la un Colegiu din București, unde avem de la a V-a până la a XII-a, în clasa a VIII-a în fiecare an, de aproape 20 de ani, mă duc la clasele a VIII-a și fac test de orientare-carieră. Vorbesc cu diriginții și mergem să îi ajutăm pe copii.
Diana Dumitrașcu, TVR Info: Ce presupun aceste teste?
Diana Ioaneș, consilier școlar: În școli aplicăm aplicăm testul Toolkit și presupune întâi o măsurare a capacităților elevului, măsori abilități numerice, abilități lingvistice, măsori inteligență spațială, raționamentul concret, abstract. După ce măsori diferite abilități ale elevilor pe diferite tipuri de inteligență, măsori și personalitatea elevului. Măsori mai exact interesele pe care le are elevul. Ce și-ar dori el să facă. Răspunde la o serie de întrebări care sunt de fapt enumerarea unor activități: mi-ar plăcea să mă ocup de mașini, elevul dă un scor acestei activități. Sunt enumerate 120 de activități cărora elevii le acordă un scor, după care se face o potrivire între tipurile de inteligență și cea ce își dorește elevul, iar la final, sigur eu v-am prezentat pe scurt testul, testul durează o oră și jumătate, la final e măsurată, personalitate elevului, timiditate, lucru în echipă.
Sunt foarte mulți indicatori în acel test, dar în esență, pe de o parte măsori tipurile de inteligență ale elevului și măsori interes elevul elevului pentru anumite domenii de activitate. La final este o potrivire pe diverse domenii: domeniu comercial și vezi în ce măsură, iar domeniu comercial e foarte detaliat. Domeniu tehnic e foarte detaliat, informatică, construcții, domeniul spațial, arhitectură, iar construcții, domeniile sociale, domeniu de educație, domeniul sănătății și se vede potrivirea între inteligența copilului și ce-și dorește el.
În final la fiecare domeniu sunt specializările pe care ar trebui să le urmeze elevul. Ce specializări sunt recomandate acolo unde potrivirea este maximă, deci acolo ar trebui alegerea elevului spre acele domenii ar trebui făcute și să aleagă specializările pentru că ne trezim, sunt psiholog de 27 de ani, ne trezim cu aceeași poveste, în fiecare an: Copii elevi ajung la real fără să aibă abilități matematice spre fizică, chimie, informatică și ajungem în situația în care poate chiar jumătate din elevii care ajung la real nu sunt pentru real. Cum ne dăm seama de asta? Ne dăm seama că începem clasele cu 28 de elevi, iar în a XII-a în urma transferurilor, ajungem la uman cu 38 și la real ajungem cu 17, 18, 20 elevi. Ce ne spune asta? Și ar fi și mai multe transferuri dacă nu s-ar stopa la un moment dat. Acest aspect indică faptul că elevii aleg nepotrivit specializarea.
În școlile în care nu există un consilier școlar la dispoziția elevilor …?
Diana Ioane, consilier școlar: În orice școală este un consilier. În toate școlile de stat există un consilier la dispoziția elevilor.
Diana Dumitrașcu, TVR Info: Știți foarte bine cifrele un consilier la 800 de elevi…
Diana Ioane, consilier școlar: Da, la mine sunt unul la 1100. Nu, a scăzut acum, dacă școala are peste 1200, acum e un consilier la 600. Oricum e enorm. 600 de elevi înseamnă în jur de 20 de clase, e foarte greu. La mine în liceu sunt 1100 de elevi și eu sunt singurul consilier. Dar cu toate acestea fac testul de orientare în carieră și l-am făcut în fiecare an, pe lângă ședințe de consiliere individuală, pe lângă lucru cu părinții, participare la ore de dirigenție anti-bullying, antidrog. Dar r o meserie foarte frumoasă.
Diana Dumitrașcu, TVR Info: Acolo unde elevii nu au această șansă pe care dvs. iată, le-o oferiți elevilor dvs…
Diana Ioaneș, consilier școlar: Peste tot elevii au această șansă. În toate școlile din România elevii au această șansă.
Diana Dumitrașcu, TVR Info: Mă gândesc la faptul că, poate nu toți consilierii școlari se dedică chiar atât de mult și ce vreau să vă întreb e dacă recomandați accesarea de servicii private de orientare în carieră sau la ce anume trebuie să te uiți în așa fel încât să alegi un serviciu care să fie într-adevăr unul specializat, care să-ți împlinească așteptările, până la urmă?
Diana Ioaneș, consilier școlar: Când alegem un profesionist, înțeleg ca oamenii se uită la recenzii, în psihologie. Când alegi un profesionist, te uiți la experiența lui, te uiți la formarea pe care o are, te uiți dacă este certificat pe lucru cu copii, pe domeniul educațional și te uiți dacă în afară de cabinetul particular a mai lucrat undeva de undă să poată dobândi experiență. În liceul Coșbuc ajung să văd 300-400 de copii. Mă întâlnesc într-un an cu ei, în jur de 300-400 de elevi prin diverse activități.
Diana Dumitrașcu, TVR Info: În momentul în care, de exemplu, ajungi și faci o alegere nepotrivită. Ce recomandați? O schimbare imediată sau o adaptare a alegerea respectivă și dacă dvs. considerați că îi putem orienta în carieră pe copii în acest moment pentru meserii care încă nu s-au inventat?
Diana Ioaneș, consilier școlar: Mă întrebați dacă un copil nu a ales potrivit domeniu, ce recomandare fac.. să încerce să se adapteze? Păi, dacă totuși inteligența ta logică – matematică nu e la nivel de vârf, cum am putea să-l adaptăm pe acel copil la real? Eforturile sunt foarte mari dacă ai ales specializarea nepotrivită, acei 4 ani de liceu care ar fi trebuit să fie niște ani foarte frumoși, vor fi ani consumați pe meditații, pe terapie, pe psiholog și nu vor fi niște ani despre care să-ți amintești cu drag. Și în acel moment eu recomand poate un test de orientare în carieră, dacă n-a fost făcut, dar să știți că de multe ori este făcut și nu se ține cont de el. Eu aș recomanda mutarea la profilul potrivit, adecvat elevului.
Diana Dumitrașcu, TVR Info: Vedeți posibil ceea ce vă întrebam ceva mai devreme în legătură cu meseriile care încă nu s-au inventat?
Diana Ioaneș, consilier școlar: Păi, dacă nu s-au inventat meseriile, cum aș putea eu să orientez un copil spre o meserie care încă nu există în acest moment?
Diana Dumitrașcu, TVR Info: Știți că există această discuție, ce fel de învățământ facem, ce fel de alegeri facem și cât de bine suntem antrenați, pregătiți pentru schimbare din moment ce ne va provoca societatea care urmează.
Diana Ioaneș, consilier școlar: Ok, dar nu putem anticipa chiar tot. Mi-aș dori să pot să fiu în stare în acest moment să orientez un copil pentru o meserie care se va inventa peste 10 ani, dar mă întreb câți din colegii mei au acest instrument într-un cabinet psihologic.
Informații de context
Studiul privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor din clasele a VIII-a, raport întocmit de Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE) în anul școlar 2022-2023 arată că familia și prietenii sunt principalii „consultanți” pentru alegerea liceului ai elevilor care au terminat acum clasa a VIII-a, în București, iar sfaturile consilierilor școlari sunt pe ultimul loc.
Opinia consilierului școlar, cel care are în atribuții exact în orientarea școlară și ghidarea elevilor către o carieră sau un profil de liceu, contează cel mai puțin, potrivit raportului.
Studiul a fost realizat pe 9117 elevi din București, care reprezintă 57,33% din totalul elevilor de clasa a VIII-a din anul școlar 2022-2023
Majoritatea respondenților, 4176 de elevi (45,80%) au răspuns că vor opta pentru anumite licee, în funcție de aptitudini. Pe locul al doilea apropierea de casă și al treilea criteriu este prestigiul școlii.
“Nu sunt suficienți consilieri școlari“, recunoștea secretarul de stat Zlotan Kallos, dar și ministerul Educației care a încercat să suplinească dispariția din statistici a peste 800 de consilieri școlari, prin suplimentarea cu 1200 de posturi în toată țara. Acum, în București, unui consilier școlar îi revin peste 1100 de elevi. Directorul CMBRAE, Robert Florea, spune pentru Edupedu.ro că de anul viitor școlar (n. red a.c 2023-2024)“nu va mai fi nici o unitate de învățământ din București fără să aibă cel puțin un consilier școlar. La școlile unde numărul de elevi depășește 2000 de elevi vor fi chiar și 3 consilieri școlari”, spunea directorul CMBRAE.
Edupedu.ro a scris anul trecut că în perioada februarie-martie, elevii de clasa a VIII-a din județul Ilfov, au avut de completat un chestionar online de orientare în carieră. Datele sunt interpretate și culese cu ajutorul studenților de la Universitatea București.
Chestionarul s-a completat online, în timpul orelor de dirigenție, în laboratoarele de informatică, în perioada februarie-martie 2023.
Chestionarele îi vor ajuta pe elevi să își aleagă un liceu și le vor oferi consilierilor școlari informații pentru a-i ghida pe elevi în traseul educațional. “Prin acest chestionar dorim să-i punem pe elevi, pe părinți să acorde un pic de timp și energie pentru a înțelege despre cum ar trebui să aibă traseul în a-și alege școala cea mai potrivită școala sau ulterior profesia, este o bucățică dintr-un întreg proces”, potrivit răspunsului primit de Edupedu.ro de la CJRAE Ilfov.